04.03.2010

bruk av internett i skoletiden ?



Kristin Halvorsen vil gjøre ungdomsskolen kulere og mer rettet mot elevene ved å blande inn blogging, twitter og facebook i den normale undervisningen for å gjøre dem mer engasjerte. Veldig mange elever er skoleleie allerede på ungdomsskolen og det er ikke en dårlig idé å gjøre undervisningen litt mer interessant, men jeg ville ikke stolt på at elevene hadde gjort oppgavene de fikk og ikke gått inn på irrelevante sider som spillsider og kommunisere på facebook. Elevene får også alle svar gratis, de kan bare søke på spørsmålet og kopiere rett av. Jeg tror at dette kunne prøves ut, men at lærerne måtte hatt tilgang til å kunne se hva de dreiv med.

Alt burde heller ikke foregå på Internett, tradisjonell læring med skriving og lesing skader ikke elevene mer nå enn før. Hadde det vært mitt barn det hadde vært snakk om, ville jeg ikke stolt på at han/hun hadde lært like mye når han/hun brukte f.eks. Internett som vanlig tavleundervisning som har fungert fint i mange år før. Selv om det er flott at de kommer med ideer som kan gi elevene mer lærelyst, så må nesten elevene ville lære selv også, og det er ikke sikkert at å få sitte på facebook hele dagen øker lærelysten, men heller tvert imot, siden da kan man slippe unna med å sitte på dataen hele dagen. Derimot for de elvene som sliter faglig, kan dette være en god ide for at de skal føle at de mestrer noe de også, slik at de ikke faller utenfor og gir opp skolen. Hvis denne ordningen fungerer, vil jeg at den også burde brukes på videregående skole der en større andel av elevene er skoleleie og det er større sjanse for å droppe ut av skolen.

Alle lærer på forskjellige måter, hvis vi kombinerer pc-læring med den tradisjonelle læringsmetoden, vil kanskje flere forstå stoffet. Jeg mener at denne ordningen kan være en god idé på noen skoler der elever tar ansvar for egen læring, men at den er ganske vanskelig å gjennomføre på skoler der elevene er mer villige til å gjøre andre ting enn å følge med i timene og ser på læring som noe man blir tvunget til. Et godt læringsmiljø er et stort pluss for alle og hvis pc-bruk i timen gjør at elevene vil lære, er dette en veldig god måte å formidle lærestoffet. Denne ordningen kan også være et svært nødvendig steg å ta, i og med at teknologien har blitt en såpass stor del av hverdagen til så mange. På mange arbeidsplasser er det også blitt vanligere å bruke elektroniske verktøy i hverdagen, da er det jo et pluss å kjenne til teknologien og ha satt seg godt inn i dette fra før av.

Jeg vil avslutte med at dette er noe som burde prøves ut, men stoppes hvis det ikke gir gode resultater.


4 kommentarer:

  1. Jeg er enig - tror dette opplegget bare funker for de som faktisk KLARER å være ansvarlig for egen læring! (noe få ungdomsskoleelever er)

    SvarSlett
  2. Interessant innlegg Therese. Hvordan kan denne undervisningsformen implementeres i skolen samtidig som man unngår det du viser til: Faren for at elevene bare bruker tiden til andre ting?

    SvarSlett
  3. Tove - Som jeg skrev, ville det vært lurt om lærerne hadde oversikt over hvilke sider elevene var inne på når de var på skolen.. Akuratt hvordan de skulle fått sett hva elevene drev med, vet jeg ikke helt, men det er sikkert en måte som hadde funket. At læreren eventuelt hadde sittet bakerst i klasserommet mens elevene drev med Pc kunne vært en idé, men jaa.

    Synne og Sol Irén, takk for kommentarer :)

    SvarSlett