Oppgave 2 , Medienes påvirkningskraft.
Ordet ”Identitet” har som betydning
Livsstil sier noe om hvordan et menneske lever og hvordan forholdene rundt personen er. Hvilke valg du tar og har sjansen til å ta spiller inn på hvordan livsstilen din er.
Livsstilssymboler er med mine ord det samme som statussymboler. Vi i den nyere generasjonen er veldig matrealistiske og bruker ting vi har til å få høyere status i samfunnet. Et eksempel på dette er merkeklær, man ser ofte opp på de som har råd til dyrere klær enn andre.
Jeg ville forklart ordet ”Livsstilssamfunn” er som et samfunn der de flestes livsstil styres av samfunnet. Et eksempel på det er i et lite samfunn der det drives med narkotika, her vil mest sannsynlig de fleste ha et nok så likt forhold til søvn, helse, stoff, kosthold og levestandard.
Mediene er med på å påvirke oss og forme vår identitet og livsstil ved å reklamere. Veldig mange blir påvirket av skjult og ikke skjult reklame og vil utgjøre seg en mening om produktet som skal selges. Mediene fremstiller også forskjellige temaer med vinklingen de ønsker for å påvirke oss mest mulig og få oss til å tenke på samme måte. Et eksempel er saken hvordan svineinfluensavaksinen ble fremstilt på en måte som skulle få alle og en hver til å ville ta den til tross for at de ikke engang hadde funnet ut hva alle de eventuelle bivirkningene kunne være. Alle som ikke ville ta denne vaksinen ble jo fremstilt som både dumme og egoistiske, hvis de ble smittet, ville de smitte flere og sånn ville det fortsette å spre seg. Den dag i dag, tror jeg ikke at det er noen som har svineinfluensa og de aller fleste som ikke tok vaksinen er både friske og i live. Et annet eksempel er fugleinfluensaen som ble veldig mye omtalt i mediene noen år tidligere. Alle trodde at denne sykdommen ville ramme hele verden og bli den nye svartedauden etter hvordan den ble såpass oppblåst i mediene. Disse to eksemplene påvirket manges livsstil i forbindelse med helse. Et eksempel på hvordan mediene kan påvirke vår identitet er hvordan mediene har makten til å påvirke vårt syn på politikk. Hvis mediene går inn for å vinkle politiske saker og partier enten positivt eller negativt, vil de ikke ha store problemer med å kunne påvirke mange av velgerne. Hvis en stor avis våger å lage en stor førstesidesak om hvor forferdelige Krf er fordi de visstnok er rasistiske, vil avisen da ha makten til ta fra Krf mange velgere.
Altså har mediene stor makt til å påvirke individer, livsstil og til og med enkelte samfunn.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar